maandag, januari 12

Yoga

Yoga; het leek me al fijn om te doen, maar door lieve Tineke ben ik er echt mee begonnen. Ze ging in Enschede naar yoga, en nam me mee. Ik deed het 1 keer, kocht een 10-strippen-kaart en ben vervolgens zo'n 5 - 7 keer gegaan. Iets met 'ehhh maar dan moet ik naar buiten... op de fiets.... geen zinnnnnnnnn'. Eigenlijk ben ik het afgelopen jaar pas écht meer gaan doen, toen ik eindelijk mijn eigen matje had.

Someecards i luf joe
Yoga is echt de énige vorm van beweging die ik echt fijn vind om te doen (oke, naast paardrijden). Naar yoga kan ik echt uitkijken: Straks weer yoga hastagzinin.
Het is ook een sport die zowel fysiek als mentaal uitdagend is. Want voor de mensen die nog nooit yoga gedaan hebben en denken 'je zit gewoon een beetje op de grond namasté te kreunen' da's nie waar. Eergisteren nog waren mijn buikspieren als het shaken als een milkshake. En probeer maar eens een balansoefening te doen terwijl je boos bent en een afdwalend hoofd hebt.
Daarnaast ben ik hypermobiel (ik begin er steeds meer achter te komen dat dat echt niet zo leuk is als het klinkt) en is yoga heel fijn omdat je poses vast moet houden, er flexibel van wordt/blijft en goed naar je lichaam leert luisteren.
Ook is het gewoon super leuk omdat je de poses kunt doen, ook al lukken ze nog niet zo goed, dan doe je ze gewoon iets minder ver, of iets minder lang. En lukken ze wel, dan ga je steeds verder en steeds meer.. het blijft eigenlijk altijd een uitdaging.
 


Afgelopen jaar ben ik 2 keer naar Bikram (hot yoga) geweest, wat ook heel fijn was. Maar ai, wat duur! Al iets van 200 euro voor 10 x.. Daarnaast moet ik mezelf dan weer de deur uit krijgen.. nee yoga thuis bevalt me eigenlijk wel voor nu! (En je hoeft nooit bang te zijn voor extreem awkward momenten tijdens yoga)

Mocht je in yoga geïnteresseerd zijn zou ik zeggen: gewoon eens proberen! Of kijk bijvoorbeeld eerst wat filmpjes op youtube; wat voor poses zijn er en wat doe je allemaal precies?
Want wat dat betreft ben ik heel blij dat ik ooit wat 'echte' yoga-lessen gehad heb; van de instructeur krijg je dan duidelijke instructies van hoe je het moet doen en waar je iets moet voelen (bijv. de hamstrings of je rug). Maar er zijn ook filmpjes die dit goed uitleggen.

Op het moment is Yoga with Adriene echt mijn favoriet. Zij is gewoon een cuteball en neemt het ook niet zo kneiterserieus, af en toe een grapje kan best. Ze is op het moment bezig met een 30 day yoga-challenge! Vanaf 1 januari, maar ik kwam er eergisteren achter. Ik ga niet elke dag meedoen, maar ik ben wel van plan al haar 30 dagen filmpjes te gaan doen.
Mocht je het leuk vinden om eens te proberen, of ben je al lekker aan de  yoga maar heb je nog niet van Adriene gehoord, hier wat filmpjes:


Eigenlijk alle veelvoorkomende poses komen hierin voorbij. En 20 minuten is nog wel te aubergine.


Of check haar Foundations of Yoga playlist, waarin ze per filmpje 1 pose behandelt. Ze heeft ook filmpjes van moeilijke poses, die ze dan heel goed en rustig opbouwt zodat ook jíj uiteindelijk een headstand kan doen. (Het lukt mij nog steeds niet, maar ik heb ook al even niet meer geoefend)(toch best eng!)


Zodra ik zo op 'publiceren' geklikt heb ga ik deze doen! Dag 2 van de challenge. Ze heeft echt heel veel yoga filmpjes, met veel verschillende soorten yoga-routines, echt leuk om ook eens af te kunnen wisselen!

Zoals je hebt kunnen lezen is regelmatig (minstens 2 keer per week) yoga doen een item op mijn zelf to do list van 2015. De 1e week heb ik niks gedaan, maar week 2 was ik helemaal bij. Heel fijn! Toch best trots op mezelf ;-)

2 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk dat je dit vanuit huis doet. Ik ben altijd al heel gefascineerd geweest hierdoor. Misschien dat ik ook gewoon dit online ga volgen ^^

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa gewoon eens proberen! :D Ik vind het zo relaxed om het fijn thuis te doen.

      Verwijderen