woensdag, januari 21

Recept: Knolselderij stoofpotje met broodjes

Ik houd zo van stoofpotjes. Zeker in de winter. Zo'n grote pan vol met verwarmende wintergroenten die gezellig staat te pruttelen, en dan een hele boel kruiden er bij. Oh, lekkor.

Een tijd terug postte ik al een recept voor Coq au vin (vegan dan natuurlijk) ook al zo'n fijn stoofpotje. Maar gisteren wilden we even geen wijn hoeven kopen (is toch prijzig toch ja toch) dus bedacht ik iets met de aardappels, wortel en de al licht beschimmelde knolselderij die nog in de kast lag. Ik herinnerde me vaag dat ik in Isa Does It een recept had gezien voor een soort van stoofpotje met broodjes, dus ik zocht het op en besloot die broodjes soort van na te maken in deze stoof.
Het resultaat was erg lekker! En de knolselderij, die ik voorheen alleen maar in/als soep had gegeten, paste erg goed in het hele smaakpalet (omigad wat klinkt dat toch lekker Masterchef).

Overigens, zonder die broodjes kan het ook natuurlijk!
Oja, en het is niet veel werk, maar het kost wel wat tijd, aangezien het moet stoven.
Oke, nou goed, het recept.

Wat heb je nodig voor 2-3 personen
DE STOOF

- 2 cups aardappels, snijd alle groenten in even grote stukken; ong 1,5 cm dik
- 2 cups wortels, ik schil trouwens nooit mijn aardappels of wortels, maar dat is je eigen keuze
- 1/2 knolselderij
- 70 gram tomatenpuree, dat zijn 2 kleine blikjes, of 1 grote
- 1 grote ui,  lekker grof
- 2 tenen knoflook, fijngesneden
- 500 ml bouillon, ik gebruik altijd van Zonnatura. Meestal de groente, maar bij dit recept toevallig knoflook&kruiden. Eigenlijk maakt het niet zo veel uit.
- ± 1 el tijm
- ± 1 el rozemarijn
- ± 1/2 el dille
- ± 1/2 el dragon
- 1-2 laurierblaadjes, oeps! Deze was ik vergeten op de tekening te zetten ;-)

DE BROODJES
- 1 cup bloem, vast ook goed met haverbloem te maken!
- 1,5 tl bakpoeder
- ± 1/2 el rozemarijn- 1/2 tl zout, oeeeeps ook vergeten
- ± 1/4 cup ongezoete melk, ik gebruikte zelf gewoon water, maar in het oorspronkelijke recept gebruikt Isa ongezoete plantaardige melk
- 1 el olijfolie

Ook wel handig: een grote pan mét deksel! (of iets wat als deksel fungeert, ik zet er altijd gewoon een andere pan op)

De bereiding
Zet de waterkoker aan voor de bouillon. Begin met het fruiten van de ui en de knoflook, tot de ui zacht is, zo'n 5 à 7 minuten.
Voeg dan de rest van de groenten toe en bak deze ongeveer 1 a 2 minuten mee.
Voeg vervolgens de bouillon, de tomatenpuree en alle kruiden toe. (Mocht je meer van dille houden dan van tijm, heb je geen zin om dragon te kopen of weet ik veel; experimenteer gewoon een beetje het maakt allemaal niet zo veel uit.)
Laat dit met de deksel op stoven voor 15 minuten, check dan of alles al wat gaar is en laat eventueel nog langer koken. Bij mij duurde het zo'n 20/25 minuten voor de knolselderij überhaupt een beetje zacht was.
Let op tijdens het koken: als te veel indikt doe er dan nog wat water bij.

Begin dan met de broodjes. Mix de droge ingrediënten en zorg dat er geen klontjes in zitten.
Maak een kuiltje en giet hier de melk (of dus water) en de olie in. Roer door met een houten lepel (dit stond heel specifiek in Isa does it, dus het zal wel belangrijk zijn in plaats van gewoon super hipster) tot het een redelijk nat/plakkerig, maar goed gemixt deeg is.
Voeg evt nog wat meer water bij de stoofpot, en schep kleine balletjes van het deeg direct in je stoofpot. Ik maakte 8 balletjes van het deeg.
Stoof dan nog ongeveer 15-20 minuten verder met de deksel goed op de pan! De broodjes moeten namelijk gaar stomen.



Oja; heb je toevallig nog een restje (of een blikje) bonen of bijvoorbeeld pastinaak of zoete aardappel.. ik zou het er gewoon lekker in gooien! Dat is het leuke van koken zeg ik altijd maar (zeg ik dus eigenlijk helemaal nooit, maar vind ik wel echt hoor).

Ik vond het zo leuk om zelf zulke mini broodjes te maken! Het voelt heel speciaal terwijl het eigenlijk erg weinig moeite is. En met die broodjes kun je lekker in je stoof soppen.
Mocht iemand het gaan maken; lijkt het me heel leuk te weten wat je er van vond, daar ben ik wel benieuwd naar! #florainthekitchen op instagram (nee, grapje)

2 opmerkingen:

  1. Jouw illustraties zijn zo leuk!
    + het klinkt echt heel erg lekker. Ik maak nooit stoofpotjes, jammer eigenlijk!
    En nee, ik ken Cats versus Human niet! Ik heb wel gelijk gegoogeld haha, en gevonden!
    (catsversushuman.com, toch?)
    Leeeuuuk!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt!! Haha veel plezier er mee :D
      Dankjewel! Ahh moet je zeker eens doen, zeker nu het nog zo koud en guur is :-)
      Fijne zondag! x

      Verwijderen