maandag, januari 19

Film: Mr. Turner

"Haha!" Dat was iets wat ik vaak exclameerde tijdens het kijken van deze film. Mr. Turner is een film over J.M.W. Turner; een Engelse schilder die leefde van 1775 tot 1851.
Turner wordt gespeeld door acteur Timothy Spall (beter bekend als Schurfie) die hem echt grandioos vertolkt. Communicatie door middel van zuchten en kreunen, en een constante chagrijnige kop. Heerlijk.



De film begint in Nederland (met een fantastische grap trouwens, of nouja, ík vond het een fantastische grap) waar Turner inspiratie op doet voor zijn schilderijen. Je volgt Turner terug naar Engeland waar je zijn dagelijkse leven volgt ten tijde van de eerste stoomtreinen en stoomboten, waardoor de film ook een mooi tijdsbeeld geeft. Veel kunst, veel humor, zeker ook drama, mooie beelden en een goede cast die goed gecast is.

Hij duurt lang, twee uur en drie kwartier volgens mij. En het is (semi) biografisch dus geen John Travolta die met een uzi het beeld in komt knallen. Het verhaal verloopt dus langzaam, maar dat vond ik zelf niet storen. Alleen het einde vond ik vreemd, alsof ze dachten "oja deze 2 scènes plakken we er ook nog even aan vast want ja, die hebben we toch geschoten hè." Maar goed. Wel een fijne film. En de timing en acteerwijze van Spall blijft grappig, de hele film door. Die man is sowieso fantastisch, met zo'n hoofd, geniaal.

Een aanrader als je ook vindt dat Schurfie geniaal is en van lang zitten en kunst houdt.

(Oh! En ik ben dus weer eens naar de bioscoop geweest met m'n Cineville pas!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten