dinsdag, december 23

Maandelijks verhaal #4: Het FAM mysterie

Uhmm... afgelopen week was ik een hele dag in de war. Ik snapte het niet.
Toen ik 's ochtends wakker werd lag er een pakje voor onze deur van Bol.com. In dat pakje zat het boek Taking Charge of Your Fertility - the definitive guide to natural birth control, pregnancy achievement, and reproductive health door Toni Weschler. Nou had ik dit boek op m'n bol verlanglijstje staan, maar ik had 'm niet zelf gekocht.. 
Ik heb namelijk geen doekoes en was ook een beetje bang dat ik 't boek dan zou kopen en dan niet zou gaan lezen.. non-fictie is namelijk niet echt mijn ding. Saaaai.

Maar goed, met mijn hoofd in een constante staat van "wat de.. HOE KOM IK AAN DIT BOEK IK SNAP HET NIET!!!!!!!" (als ik daar geen rimpels aan over heb gehouden..) ben ik het gaan lezen. En nu is het uit. (En ik snap het nog steeds niet, bedankt Secret Santa!!)

Oke, dat was het mysterie, nu de FAM. Even een korte uitleg over wat er in het boek staat. 
Het boek legt een bepaalde manier van anticonceptie of wel zwanger-worden uit: Fertility Awareness Method (FAM). Dit is een geheel natuurlijke manier van anticonceptie, die gebaseerd is op het feit dat het vrouwelijk lichaam duidelijke signalen uitgeeft tijdens verschillende periodes van haar cyclus.

Het boek begint met wat algemene uitleg; waarom FAM niet beter bekend is, waarom het bijhouden van je vruchtbaarheidstekenen zo veel voordelen heeft (bijvoorbeeld bij het herkennen van onvruchtbaarheid, of juist bij het herkennen van dingen die super normaal zijn), leuke plaatjes en uitleg van de anatomie van de vagina en de penis (HIHIHIHIHIH), en uitleg van hoe menstruatie werkt en welke verschillende fases in je cyclus zitten.


Daarna gaat het al wat meer specifiek in op FAM. Om FAM als anticonceptie te gebruiken betekent het dat je dagelijks de 3 belangrijkste vruchtbaarheidstekenen in de gaten moet houden: je basale lichaamstemperatuur, baarmoederhalsslijm (het boek heeft het over cervical fluid, en die term ga ik overnemen hier), en de positie van de baarmoeder (cervical position).


Temperatuur: Deze meet je op het moment dat je wakker wordt. Op het moment dat je ovulatie heeft plaatsgevonden schiet je temperatuur (als het goed is) omhoog. Aan je temperatuur kun je dus zien of en wanneer je ovulatie heeft plaatsgevonden.
Cervical fluid: Er zijn verschillende 'soorten' van vloeistof, deze verschillen per fase van je cyclus en brengen verschillende sensaties met zich mee. Wat ik hiermee bedoel: als je geen vloeistof hebt voelt het droog, als je 'slippery' doorzichtige vloeistof hebt voelt het nat.. oke in het boek staat dit allemaal heel duidelijk beschreven ;-)  Hoe natter, doorzichtiger en 'slippery' de cervical fluid is, hoe dichter je bij je eisprong zit. (Dus enorm veel kans op zwangerschap).
Cervical position: Ja ja, je baarmoeder kan bewegen. Rond je ovulatie denkt je baarmoeder: "YOLO ik ga omhoog en open staan, kom maar met je spermoidz." Dus dan weet je dat. (Dit is trouwens een 'optional sign', je hoeft de positie niet per sé bij te houden om te weten of je vruchtbaar bent of niet op dat moment. Maar het biedt extra veiligheid).

Het boek legt verder uit hóe je al die fertility signs bijhoudt, hoe je het kunt herkennen als er iets niet helemaal 'normaal' is, hoe je het beste wel en/of niet zwanger kunt worden, hoe je meer kans hebt op een jongetje of een meisje (ja serieus!), en dat je met FAM ook geen risico op AIDS meer loopt. (GRAPJE, NIET WAAR. Altijd een condoom gebruiken als je niet zeker weet of het safe is.)

Ik ben echt super blij met het boek! En ben al op zoek naar een thermometer. Of ik het echt als anticonceptie wil gaan gebruiken weet ik nog niet, maar hoe vet is het dat je kunt checken of alles een beetje normaal verloopt. Want het lichaam is echt bizar; zo knap hoe alles in elkaar zit.


Oja, en wist je dat een vrouw dus eigenlijk maar 2 dagen per maand vruchtbaar is (eigenlijk maar 1, maar je weet nooit of je misschien een dubbele eisprong hebt). Een man, daarentegen, is ELKE DAG vruchtbaar. Toch vreemd hè, dat het dan zo gegaan is dat wíj ons lichaam vol moeten plempen met hormonen en dat wíj eigenlijk de 'last' van de anticonceptie met ons mee moeten dragen.
Oja, en wist je dat als je je temperatuur bijhoudt, je al na 18 dagen kunt weten of je zwanger bent of niet? Je temperatuur blijft dan namelijk hoog na je ovulatie (waar deze anders tijdens je menstruatie weer naar beneden schiet).

Nouja goed, het wordt al weer een veel te lang verhaal. Mocht je graag willen overstappen op natuurlijke anticonceptie, of gewoon bij willen gaan houden wat je lichaam allemaal doet, zou ik je echt aanraden dit boek te kopen! Het leest makkelijk weg, is duidelijk en komt echt met heul veul info. 

Het boek is alleen in het Engels en hier te koop. Dit is de bijbehorende website.


2 opmerkingen:

  1. Lief zusje,

    It was me ;-)

    Zomaar, omdat je m'n leuke, knappe, zulke mooie dingen makende, lieve zusje bent!

    Fijn dat je het leuk vond, kus!

    BeantwoordenVerwijderen